Szimbolikus terek perspektivikusan

Magyar Hírlap Online

Szimbolikus terek perspektivikusan

Kiállítás. Klasszikus épületrészletek és a transzcendencia találkozása

Lehet-e ábrázolni az ábrázolhatatlant? Kondor Attila olajfestményein épületrészletek és ókori motívumok alakulnak teljességélménnyé. Az egykori Japán kávéház helyén, az Írók Boltja feletti három, egymásba nyíló utcafronti szobákból álló Pepper Art Galériában kapott helyet a művész Orientációk című, könyvbemutatóval egybekötött kiállítása.

A teljesség kiragadott részletei a képtéren kívül folytatódtak

Kondor Attila műveiben a transzcendencia megragadására törekszik: az eredeti helyükből kiemelt, s a perspektivikus térben elhelyezett épületrészletekkel a végtelen, a világmindenség, a feltétlenség vagy éppen a szemlélődés folyamatát igyekszik kifejezni.

A művész eddigi munkásságából szerkesztett album bemutató tárlata csupán töredékét tartalmazza a fotók után készített architektúráknak. Mégis: a kiállított olajfestmények egy természettudományosan gondolkodó művészről vallanak. Az album témái köré szervezett képsorozatai vegyítve láthatók az egybenyíló szobák falán, s a tárlat különböző szögeiből szemlélve más-más értelmezést nyerhetnek.

A Teremtetlen Fény című munka a középső teremben kapott helyet: a festmény a Feltétlenség jele című sorozat egyik darabja, a vakító fehér vonalat akár a pozitív-negatív forma megtestesülésének is tekinthetjük. Hasonló koncepciót követnek a Figyelem I. és II. című munkák is, amelyeken a szimmetrikus kertet keresztülszelő utak válnak el éles vonallal a tájtól, legyen az élénkzöld vagy sötét távolba vesző, akár elmosódó szürkésfekete. Kondor tájképei nyitott kompozíciók, a teljesség kiragadott részletei, amelyek a képtéren kívül folytatódnak, de zárt szerkezetet alkotnak. Munkái meghatározó eleme a ritmus, amelyet matematikai pontossággal megrajzolt környezet és az üresen hagyott felületek játékával ér el.

A még két hétig látogatható alkotások elrendezése – a megtöltött képrészletek épp olyan erővel hatnak, mint az üresen hagyott felületek – jól tükrözi a munkák által sugallt kimért, az elmélyült szemlélődést megteremtő nyugalmat.

Szilléry Éva